سفارش تبلیغ
صبا ویژن


اصطلاح برنامه درسی به درسها و محتوای دانشگاهی که در یک مدرسه یا در یک دوره یا برنامه خاص تدریس می شود اشاره دارد. در فرهنگ لغت ها ، برنامه درسی اغلب به عنوان دوره های ارائه شده توسط یک مدرسه تعریف می شود ، اما به ندرت در چنین معنای کلی در مدارس استفاده می شود. بسته به میزان گسترده ای که مربیان این اصطلاح را تعریف می کنند یا به کار می برند ، برنامه درسی معمولاً به دانش و مهارت هایی اشاره می کند که انتظار می رود دانش آموزان بیاموزند ، که شامل استانداردهای یادگیری یا اهداف آموزشی است که انتظار می رود آنها را برآورده کنند. واحدها و درسهایی که معلمان تدریس می کنند ؛ تکالیف و پروژه هایی که به دانش آموزان داده می شود ؛ کتابها ، مطالب ، فیلمها ، ارائه ها و خواندنهای مورد استفاده در یک دوره ؛ و آزمون ها ، ارزیابی ها  و سایر روشهای مورد استفاده برای ارزیابی یادگیری دانش آموزان. به عنوان مثال ، برنامه درسی یک معلم ، استانداردهای خاص یادگیری ، درس ها ، تکالیف و مطالبی است که برای سازماندهی و آموزش یک دوره خاص استفاده می شود.

وقتی اصطلاحات برنامه درسی یا برنامه درسی در زمینه های آموزشی بدون صلاحیت ، مثال های خاص یا توضیحات اضافی استفاده می شود ، ممکن است تعیین دقیق اصطلاحات مورد نظر دشوار باشد - عمدتا به این دلیل که می تواند برای همه یا فقط برای برخی از اجزای کاربرد داشته باشد. بخش هایی از برنامه یا دوره های تحصیلی یک مدرسه و اطلاعات بیشتر در زمینه برنامه ریزی درسی کلیک کنید.

در بسیاری از موارد ، معلمان برنامه های درسی خود را تدوین می کنند ، اغلب آنها را طی سالها اصلاح و بهبود می دهند ، اگرچه معمول است که معلمان درس ها و برنامه های درسی ایجاد شده توسط سایر معلمان را تنظیم کنند ، از الگوهای برنامه درسی و راهنماها برای ساختاردهی دروس و دوره های خود استفاده کنند یا از پیش بسته خریداری کنند. برنامه های درسی افراد و شرکت ها در برخی موارد ، مدارس بسته های برنامه درسی جامع و چند درجه ای را خریداری می کنند - اغلب در یک زمینه موضوعی خاص ، مانند ریاضیات - که معلمان ملزم به استفاده یا پیروی از آنها هستند. برنامه درسی همچنین ممکن است شامل الزامات علمی مدرسه برای فارغ التحصیلی باشد ، مانند دوره هایی که دانش آموزان باید بگذرانند و بگذرانند ، تعداد اعتبارات دانش آموزان باید تکمیل شود و سایر الزامات مانند تکمیل یک پروژه برجسته یا تعداد مشخصی از ساعات خدمات عمومی. به طور کلی ، برنامه درسی اشکال مختلفی در مدارس دارد - بسیار زیاد برای فهرست بندی جامع در اینجا.

توجه به این نکته ضروری است که در حالی که برنامه درسی طیف گسترده ای از شیوه های بالقوه آموزشی و آموزشی را در بر می گیرد ، مربیان هنگام استفاده از این اصطلاح اغلب یک معنی فنی و دقیق بسیار در ذهن دارند. مدیریت کلاس درس .اکثر معلمان زمان زیادی را صرف فکر کردن ، مطالعه ، بحث و تجزیه و تحلیل برنامه درسی می کنند و بسیاری از مربیان تخصصی در زمینه توسعه برنامه درسی کسب کرده اند - یعنی آنها می دانند که چگونه ساختار ، سازماندهی و ارائه درس ها را به نحوی انجام دهند که دانش آموز را تسهیل یا تسریع کند. یادگیری. از نظر غیر آموزش دهندگان ، برخی مطالب برنامه درسی ساده یا سرراست به نظر می رسند (برای مثال لیستی از مطالب مورد نیاز) ، اما ممکن است منعکس کننده درک عمیق و پیچیده ای از یک رشته دانشگاهی و موثرترین استراتژی ها برای فراگیری یادگیری و برای بحث مرتبط ، به برنامه درسی پنهان مراجعه کنید .

از آنجا که برنامه درسی یکی از عناصر اساسی آموزش و تدریس موثر است ، اغلب مورد اصلاحات قرار می گیرد ، که بیشتر آنها به طور کلی به منظور ایجاد یا تشویق استاندارد سازی و هماهنگی برنامه درسی بیشتر در ایالت ها ، مدارس ، سطوح پایه ، حوزه های درسی و دوره های آموزشی. در زیر چند نمونه نماینده از روش هایی است که برنامه درسی برای بهبود آنها مورد استفاده قرار می گیرد یا از آنها برای ارتقاء سطح مدرسه و افزایش اثر بخشی معلمان استفاده می شود:

نیازمندی: هنگامی که جدید استانداردهای آموزش ها در، منطقه، و یا سطح مدرسه دولتی به تصویب رسید، معلمان معمولا تغییر آنچه که آموزش می دهند و آن را برنامه درسی خود را به " تراز " با انتظارات یادگیری مشخص شده در استانداردهای جدید است. در حالی که هماهنگی فنی برنامه درسی با استانداردها لزوماً به این معنا نیست که معلمان مطابق استانداردها تدریس می کنند - یا ، بیشتر ، دانش آموزان در واقع به آن انتظارات یادگیری دست یافته اند - استانداردهای یادگیری مکانیزمی است که سیاست گذاران و رهبران مدارس بر اساس آن تدریس می کنند. تلاش برای بهبود برنامه درسی و کیفیت تدریس ابتکار استانداردهای دولتی هسته مشترک به عنوان مثال ، تلاش ملی برای تأثیر بر طراحی برنامه درسی و کیفیت تدریس در مدارس از طریق پذیرش استانداردهای یادگیری جدید توسط ایالت ها است.

الزامات ارزیابی: یکی دیگر از راهبردهای اصلاحی که به طور غیرمستقیم بر برنامه درسی تأثیر می گذارد ، ارزیابی است ، زیرا روش هایی که برای اندازه گیری یادگیری دانش آموزان استفاده می شود ، معلمان را وادار به آموزش محتوا و مهارت هایی می کند که در نهایت مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. متداول ترین نمونه هایی که مورد بحث قرار می گیرند ، آزمایش استاندارد و آزمایش با ریسک بالا است که می تواند پدیده ای را ایجاد کند که به طور غیر رسمی "آموزش به آزمون" نامیده می شود. از آنجا که سیاست های فدرال و ایالتی دانش آموزان را ملزم می کند که در سطوح معینی از آزمون های استاندارد استفاده کنند و از آنجا که مجازات های قانونی یا تبلیغات منفی ممکن است ناشی از عملکرد ضعیف دانش آموزان باشد (در مورد آزمون های پر مخاطره) ، معلمان در نتیجه تحت فشار هستند تا به شیوه هایی تدریس کنند. به احتمال زیاد عملکرد دانش آموزان را در آزمون های استاندارد بهبود می بخشد-به عنوان مثال ، با آموزش محتوایی که احتمالاً مورد آزمایش قرار می گیرد یا با آموزش دانش آموزان در مورد تکنیک های خاص آزمون گیری. در حالی که آزمون های استاندارد یکی از روش هایی است که در آن از ارزشیابی برای اصلاح برنامه درسی استفاده می شود ، مدارس نیز ممکن است از روبریک ها و بسیاری از استراتژی های دیگر برای بهبود کیفیت آموزش از طریق اصلاح استراتژی ها ، الزامات و انتظارات ارزیابی استفاده کنند.

هم ترازی برنامه درسی: مدارس ممکن است سعی کنند کیفیت برنامه درسی را با ایجاد هماهنگی بین فعالیتهای آموزشی و انتظارات دوره با استانداردهای یادگیری و سایر دوره های مدرسه بهبود بخشند - عملی که گاهی اوقات "نگاشت برنامه درسی" نامیده می شود. ایده اصلی این است که یک برنامه دانشگاهی منسجم و منسجم با اطمینان از اینکه معلمان مهم ترین مطالب را تدریس می کنند و شکاف های یادگیری که ممکن است بین دوره های متوالی و سطوح پایه وجود داشته باشد ، از بین برود. به عنوان مثال ، معلمان ممکن است برنامه ریاضیات خود را مرور کنند تا اطمینان حاصل شود که دانش آموزان در هر دوره جبر I که در مدرسه ارائه می شود ، نه تنها استانداردهای یادگیری مورد انتظار برای آن رشته و سطح پایه را نشان می دهد ، بلکه دانش آموزان را برای جبر دوم نیز آماده می کند. و هندسه هنگامی که برنامه درسی تراز نباشد ، به عنوان مثال ، در هر دوره جبر I مطالبی متفاوت به دانش آموزان آموزش داده می شود ، و دانشجویانی که دوره های مختلف جبر I را گذرانده اند ، ممکن است دوره هایی را که برای جبر II آماده شده اند به طور ناهموار تکمیل کنند. برای بحث بیشتر ، برنامه درسی منسجم را ببینید .

فلسفه برنامه ریزی درسی: 

 

طرح و اهداف هر برنامه درسی نشان دهنده فلسفه آموزشی - عمداً یا ناخواسته - مربیانی است که آن را توسعه داده اند. در نتیجه ، اصلاح برنامه درسی ممکن است از طریق اتخاذ فلسفه یا الگوی متفاوت تدریس توسط یک مدرسه یا مربی صورت گیرد. مدارسی که از یادگیری اعزامی پیروی می کنند مدل، برای مثال، در آغوش انواع روش به آموزش به طور کلی به عنوان شناخته شده یادگیری مبتنی بر پروژه ، که شامل استراتژی های مرتبط مانند یادگیری مبتنی بر جامعه و یادگیری معتبر   به در مدارس یادگیری اعزامی ، دانش آموزان پروژه های چند وجهی به نام "اعزامی" را تکمیل می کنند که از معلمان می خواهد برنامه درسی را به گونه ای تدوین و ساختاردهی کنند که کاملاً متفاوت از رویکردهای سنتی است که در مدارس استفاده می شود. برای راهنمایی و تماس با مشاوره تحصیلی آنلاین با روانشناسان تحصیلی گپچه در ارتباط باشید.




تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 100/7/15 | 4:13 عصر | نویسنده : احمد هاشمی | نظر